بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟
بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح کلیدی برای همه تلاشهای بازاریابی آنلاین شما است.
شرکتها از کانالهای دیجیتالی مانند جستجوی گوگل، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود استفاده میکنند.
واقعیت این است که مردم در مقایسه با ۱۲ سال پیش، بیشتر از ۲ برابر وقت خود را بصورت آنلاین صرف میکنند. وقتی که این را میگوییم، یعنی شیوهی خرید مردم تغییر کرده است، بدین معنی که بازاریابی آفلاین مانند قبل موثر نیست.
بازاریابی همواره در مورد ارتباط با مخاطبتان در مکان و زمان درست است. و این امروزه بدین معنی است که شما آنها را در جایی ملاقات کنید که بیشتر وقتشان را آنجا صرف می نمایند: در اینترنت.
بنابراین بازاریابی دیجیتال دقیقا چیست؟
از وبسایتتان گرفته تا برند آنلاین، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی از طریق ایمیل، بروشور آنلاین و مواردی از این قبیل، طیف وسیعی از تاکتیکهایی که تحت چارچوب بازاریابی دیجیتالی قرار میگیرند وجود دارد. بهترین بازاریابان دیجیتال تصویری روشن از این موضوع دارند که هر تاکتیک چگونه اهداف کلیدی خود را پشتیبانی میکند.
در اینجا نگاهی اجمالی داریم بر برخی از رایجترین تاکتیکها و نقاط قوت شما:
- وبسایت شما
- پستهای وبلاگ
- کتابهای الکترونیک و روزنامهها
- اینفوگرافیکها
- ابزارهای تعاملی
- کانالهای شبکههای اجتماعی (Facebook، LinkedIn ،Twitter ،Instagram و غیره)
- پوشش آنلاین (PR رسانه های جمعی و تحلیل ها)
- بروشورها و کتابهای آنلاین
- برندگذاری (لوگو، فونت، غیره)
روشها
بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
روند بهینه سازی وب سایت شما به منظور رتبه بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو است، بنابراین، این به معنی افزایش حجم ترافیک ساماندهی شده (یا آزاد) است که وبسایت شما دریافت میکند.
بازاریابی محتوا
ایجاد و ارتقاء محتوا به منظور آگاهسازی از نام تجاری، رشد ترافیک، ارتقاء و پیشبرد تولید یا افزایش مشتریان.
بازاریابی درونسوی
بازاریابی درونسوی به رویکرد “قیف کامل” برای جذب مشتریان، وابسته کردن آنها و لذت بردن مشتریان از محتوای آنلاین اشاره دارد.
بازاریابی شبکه اجتماعی
به تبلیغ برند و محتوا در کانالهای شبکه اجتماعی برای افزایش آگاه سازی در مورد برند، افزایش ترافیک و پیشبرد کسب و کارتان اشاره دارد.
پرداخت به ازای هر کلیک PPC
یک روش افزایش ترافیک در وبسایت، پرداخت هزینه به منتشر کننده تبلیغ شما، به ازای هر بار که روی آگهی شما کلیک میشود، است. یکی از رایج ترین تبلیغات کلیکی Google AdWords می باشد.
بازاریابی وابسته
یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وبسایت خود حق کمیسیون دریافت میکنید.
اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق میشود که هدف آن خودکارسازی فعالیتهای بازاریابی است. بسیاری از بخشهای بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ایمیل، شبکههای اجتماعی و سایر فعالیتهای وبسایت را به صورت خودکار در بیاورند.
بازاریابی از طریق ایمیل
شرکتها از بازاریابی ایمیل (ایمیل مارکتینگ) به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده میکنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیفها و مراسمهای خاص و همچنین سوق دادن افراد به سوی وبسایت کسب و کار استفاده میشود.
PR آنلاین
روابط عمومی(PR) آنلاین این است که تضمین پوشش آنلاین نشریات دیجیتالی، وبلاگها و سایر وبسایتهای مبتنی بر محتوا را تأمین کند. این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی، اما در فضای آنلاین است.
در این مطلب نگاه کوتاهی فقط برای معرفی داشتیم و در مطالب بعدی یک آموزش بسیار کاملی را درج خواهم کرد